• 1402/04/19 - 11:02
  • - تعداد بازدید: 140
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /appsettingFree
مصارف غیر شرب دلیل اصلی کم آبی در شهرستان رازوجرگلان

مصارف غیر شرب دلیل اصلی کم آبی در شهرستان رازوجرگلان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان مرزی رازوجرگلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا در خصوص کم آبی در این شهرستان گفت: رعایت نکردن الگوی مصرف آب از سوی برخی مشترکان و مصارف غیر شرب برای دام ها و آبیاری صیفی جات از عوامل اصلی کمبود آب در برخی مناطق روستایی این شهرستان است.

نادر رازی افزود: برخی مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند که بخش قابل توجه آن مربوط به مصارف غیرشرب است.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز مشترکان از مصارف غیرشرب، تصریح کرد: اگر اینگونه مصارف حذف شود یا به حداقل برسد، اهالی مناطق روستایی رازوجرگلان مشکلی در تامین آب شرب مورد نیاز نخواهند داشت.

رازی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما و کاهش بارش باران گفت: احتمال افزایش روستاهای با تنش آبی وجود دارد که باید با صرفه جویی بخشی از مشکلات را کاهش داد.

تامین اعتباری ویژه برای رفع کم آبی

فرماندار رازوجرگلان نیز در این خصوص گفت: پیرو مشکلات کم آبی در این شهرستان مرزی سریعا جلسه رفع تنش آبی با حضور معاون امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تشکیل شد.

مصطفی حسن زاده افزود: این نشست با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برگزار و تمامی راهکاری های رفع کم آبی در این منطقه مرزی بررسی شد.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده اعتباری ویژه برای این حوزه و رفع مشکل کم آبی شهرستان تامین می شود.

حسن زاده تصریح کرد: این اعتبار جدای از ۲۸ میلیارد تومانی است که برای حوزه آب و فاضلاب این شهرستان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه آب بیشتر روستاها از طریق چشمه ها و یا از طریق چاه ها تامین می شود، گفت: دلیل کمبود و افت فشار آب در برخی از مناطق این شهرستان به برداشت های نامتعارف آب شرب و خارج از الگوی مصرف برخی شهروندان بر می گردد.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

براساس آمار رسمی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی حدود ۲۰۰ روستای در این خطه شمالشرق کشور با تنش آبی مواجه هستند که برای رفع آن نیاز به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که این اعتبار برای آبرسانی و با مرمت شبکه انتقال و چشمه ها باید هزینه شود.
زخم خشکسالی بر تن تفتیده خراسان شمالی

استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان به عنوان راهکار دم دستی تکرار خواهد شد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

  • گروه خبری : آب,مصاحبه
  • کد خبر : 70
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

مشترکین خانگی شهری
مشترکین خانگی شهری

0

مشترکین غیرخانگی شهری
مشترکین غیرخانگی شهری

0

مشترکین خانگی روستایی
مشترکین خانگی روستایی

0

مشترکین غیر خانگی روستایی
مشترکین غیر خانگی روستایی

0